سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ملات های ضد خوردگی

ملات 

های ضد خوردگیچاپ | ارسال به دوستان عزیز | ورژن PDF بطورکلی ملات هایی که در سازه های ضد اسید مورد به کارگیری قرار می گیرند بغیر از آنهایی که بر پایه های مواد قیری و گوگردی هستند (از این جور ملاتها دیگر استعمال نمی گردد)، مابقی بصورت های دو جزئی و یا سه جزئی بوده و بوسیله برخورد های شیمیایی سخت .پس از ادغام کردن اجزاء ملات ها، واکنش شیمیایی آغاز می شود . همانند کلیه برخورد های شیمیایی، سرعت واکنش بستگی به سکو حرارت دارااست . هر چه در جه حرارت در مقطع مخلوط کردن مواد و در نهایت در رمان اجرا فراتر باشد، سرعت عکس العمل تندتر بوده و ملات زودتر خشک می شود . برعکس هر چه سکو حرارت پایین خیس باشد، ملات دیرتر خشک گردیده و یا بعبارت دیگر سرعت واکنش کندتر می باشد . 

اما ذکر این نکته اضطراری می باشد که دمای کارکرد دارنده یک حداقل و یک حداکثر می باشد که نمی توان در خارج از این محدوده اجرای ملات را با نیز ترکیب و اجرا نمود . 

معمولا در ویژگی ها فنی و دستورالعمل های اجرایی ملات ها که توسط سازندگان ملات ها ارائه می شود؛ برهه زمانی فعالیت آوری (Pot life) و نیز برهه زمانی کم آب شدن و رسیدن به مقاومت های مکانیکی و شیمیایی (Curing) در دمای 20 و یا 25 درجه سانتیگراد مشخص گردیده می‌باشد . 

پوشش ضد خوردگی

در بسیاری از ملات ها مثل پایه فوران و فنلیک؛ برای رسیدن به اتصال عرضی، ایجاد حرارت در زمان کم آب شدن حتمی می باشد . 

ملات هایی که در ساختمان های ضداسید زمینه استفاده قرار می گیرند؛ به دو تیم غیرآلی (معدنی) و آلی (پلیمری و رزینی) تقسیم بندی می شوند . 

از ملات های ذکر گردیده در بالا به منظور نصب و در نهایت بندکشی کاشی های و آجرهای ضد اسید روی سطح های کف و فونداسیون ها، درون کانال ها و سامپ ها، مخازن و پیت ها، ساختمان بلند ها و راکتورها به کار گیری می شود . 

ملات 

های سیلیکاتی از ویژگی های منحصر بفرد ملات های سیلیکاتی؛ مقاومت بسیار بالای آنها در برابر اسیدها، چه بسا اسیدهای اکسیدکننده تا غلظت های ماکزیمم می باشد . آن ها در مقابل کلیه اشکال اسیدها بجز هیدرو فلوئوریک (حلال شیشه)، ترکیبات اکسید کننده و حلال ها مقاومت دراز زمان دارا هستند ولیکن در برابر مواد قلیایی مقاوم نبوده همچنین در محیط های خنثی (در محلهای که شستشو با آب وجود دارد) سعی خوبی ندارد . 

برخلاف ملات های رزینی، ملات های سیلیکاتی در مقابل مایعات نفوذ پذیر می باشند . 

با توجه به مورد ها مطروحه، عمدتاً از ملات های سیلیکاتی در محل هایی که اسیدهای معدنی با غلظت بالا وجود داراست مثل Absorbtion Tower که از تجهیزات کلیدی و اصلی در کارخانجات تولید اسید سولفوریک و یا اسید نیتریک می باشد، زمینه به کار گیری قرار می گیرد . 

دومین مزیت ملات های پایه سیلیکاتی؛ مقاومت حرارتی بالای آن‌ها است . این جور ملات تا مرتبه حرارت 900 جایگاه سانتیگراد مقاوم می باشند . بدین جهت در آجرکاری های درون دودکش های صنعتی نظیر نیروگاهها کاربرد زیاد داراست . 

ملات بر پایه سیلیکات ها را میتوان ملات ضد اسید و نسوز دانست . 

ذکر این نکته واجب می‌باشد که ملات های بر پایه سیلیکات پتاسیم مشهورترین و مقاومترین ملات های گروه سیلیکاتی می باشند و در صنعت ضد خوردگی نیز بیشتر از آنها به کار گیری می شود . 

ملات 

های رزینی و یا پلیمری ملات های بر پایه رزین هایی که بعنوان رزین های ضد خوردگی تعریف می شوند، مجموعه دیگری از ملات ها می‌باشند که در فیس نیاز به مقاومت در برابر بارهای شیمیایی مختلف بکار می پروسه . بطور کلی این مدل از ملات های بر پایه یک رزین پیوند دهنده بوده که بوسیله یک هاردنر دشوار می شوند . برخورد شیمیایی و از جور پلیمری هست . 

مهمترین رزین هایی که در ملات های ضد خوردگی مسئله استفاده قرار می گیرند عبارتند از: رزین های فنولیک، رزین های فوران و رزین های اپوکسی در ترکیب با هاردنرهای پلی آمین و رزین های پلی استر غیراشباع و وینیل استر می باشد . 

در درون ملات ها بغیر از پایه رزینی و هاردنر های مربوطه به مراد افزایش مقاومت های مکانیکی و نیز کاهش قیمت از اشکال فیلرها مانند دانه بندی های متفاوت سیلیس ، کربن و گرافیت، کک و در برخی از باریت به کارگیری می شود . 

در مقایسه با ملات های سیلیکاتی، ملات های رزینی در برابر نفوذ مایعات نسبتا مقاومتر می باشند و نیز در برابر طیف وسیعی از مواد خورنده دربرگیرنده اسیدها، قلیاها و حلالها بسته به مدل رزین قضیه به کار گیری در ملات، مقاوم میباشند . 

از معایب ملات های رزینی در مقایسه با ملات های سیلیکاتی مقاومت پایین تر آنها نسبت به حرارت می باشد . مقاومت حرارتی این گروه از ملات ها برحسب گونه رزین قضیه استعمال بین 60 تا 200 مرتبه سانتیگراد متغیر می باشد . ضعف دیگر ملات های رزینی، عدم مقاومت آنان در برابر مواد اکسیدکننده توانمند به خصوص در درجه حرارت های بالا می باشد . 

در بعضی از ملات های بر پایه رزین ها در حین سخت شدن انقباض پلیمری قابل توجهی وجود داراست . 

ملات 

های بر پایه رزین فوران ملات های فوران بصورت دو جزئی می باشند . یکی از اجزاء، رزین فوران به تیتر پیوند دهنده بوده و ترکیب دوم بصورت پودر می باشد . این پودر از فیلرهای کربنی و یا سیلیسی به یار هاردنر رزین فوران تشکیل گردیده است .