سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طبقه بندی خوردگی

پوشش ضد خوردگی

اعتماد، مسئولیت سعی مال . 


طبقه 

بندی خوردگی خوردگی را به روش های گوناگون طبقه بندی می کنند: * خوردگی در مرتبه حرارت های بالا، خوردگی در جایگاه حرارت های تحت * خوردگی بی واسطه )اکسیداسیون(، خوردگی الکتروشیمیایی * خوردگی تر، خوردگی کم آب خوردگی تر در حضور یک مایع انجام می شود . )مایع شامل محلول ها یا این که الکترولیت ها( مانند خوردگی فولاد به وسیله آب . در خوردگی کم آب فاز مایع وجود ندارد ) یا این که بالای نقطه شبنم محیط (: بخارات و گازها عملاً خورنده بوده و غالباً این گونه خوردگی در رتبه حرارت های بالا صورت می گیرد . مانند خوردگی فولاد بوسیله گازهای کوره کلر کم آب در فولاد سبب ساز خوردگی نمی شود اما کلر مرطوب یا حل گردیده در آب بشدت خورنده است . عکس این مقاله در قضیه تیتانیوم صحیح میباشد . 

انواع 

خورده شدن فلزات * فلزات یا آلیاژها به یکی از چهار صورت ذیل خورده می شوند : خوردگی شیمیایی: که فی مابین یک جامد )فلز( و یک مایع یا گاز چهره می دهد . در شرای با گاز خورده شود در این صورت خوردگی کم آب و در صورتی‌که با مایع خورده شود نوعی از خوردگی واقعه افتاده است که جریان الکتریکی نقشی در آن نمی تواند داشته باشد . برای این مدل خوردگی مثال خیلی قلیل وجود دارااست به جور ای که صرفا می توانایی به خورده شدن فلز بوسیله جیوه اشاره کرد . خوردگی الکتروشیمیایی: این دسته خوردگی هنگامی ساخت می شود که در فلز یا در جسم، ناهمگنی وجود داشته باشد . وجود ناهمگنی در فلز باعث ساخت پیل شده و دربین کاتد و آند جریان الکتریکی به وجود آمده و فلز خورده می شود . زیرا تمام فلزات همگن نیستند بنابراین در شرای در یک الکارولیت قرار گیرند خورده می شوند آن هم به صورت الکتروشیمیایی . خوردگی بیوشیمیایی: که توسط عوامل زیستی نظیر باکتری ها این نوع خوردگی تولید می شود . مانند خورده شدن لوله های نفت در دل زمین به وسیله باکتری ها . خوردگی فرسایشی: که با سایش فی مابین یک ماده جامد یا این که مایع یا این که حتی گاز با فلز موجب خوردگی فرسایشی می شود . نظیر خوردگی لوله های آب به وسیله عبور آب از درون آن . عوامل موثر در خوردگی فلزات: )5 جایگاه خلوص فلز: هر چه فلز خالص خیس باشد و ناهمگنی کمتری داشته باشد دیرتر خورده می شود . 

)2 تغییرات فیزیکی و مکانیکی فلز )6 غلظت ماده مؤثر و کالا آن )عامل خورنده( )4 مقدار اکسیژن )1 محفظه PH )3 سکو حرارت اشکال خوردگی در ارتفاع سال‌ها گذشته، مهندسان و دانشمندان خوردگی دریافته اند که خوردگی در اشکال گوناگونی که شباهت های معینی به یکدیگر دارا هستند و به گروه های مشخصی تقسیم گردیده اند، ظواهر می شود که اکثری از آن‌ها منحصر به فرد به فرد نیستند، البته ساز و کارشان از نظر خصوصیت ها، شباهت های متعددی دارا‌هستند . 

همگانی ترین و آشناترین گونه بندی اشکال خوردگی بوسیله فونتا و گرین ارایه گردیده است .